menighet
Tilgjengelighetserklæring

Alle nettsider krever nå en tilgjengelighetserklæring. Denne kan du lese ved å klikke på linken under

Les tilgjengelighetserklæringen

Vigsel

Bryllup i Den norske kirke er en feiring av kjærligheten

Kjærligheten fortjener en feiring! Velkommen til kirken for deres store dag.
I en kirkelig vielse er det rom for dere og deres kjærlighet for hverandre. I et vakkert kirkerom, med musikk og tekster som berører gir dere løftet om å elske og ære hverandre.

Dere kan velge bryllup med storslått fest og mange gjester, eller et minimalistisk bryllup i joggesko, med bare forlovere og prest til stede. Bryllup en stor feiring av kjærligheten – uansett.

Bryllup i kirken setter kjærligheten inn i en større sammenheng. Feiringen av deres kjærlighet for hverandre skjer foran Gud, slekt og venner. Samtidig blir dere en del av en flere hundre år lang tradisjon i landet vårt. Velkommen til kirken for deres vielse!

En kirkelig vielse setter kjærligheten inn i en større sammenheng! Foto: Bo Mathisen/Den norske kirke

I kirken har kirken lang tradisjon for å feire kjærligheten.
Ønsker dere å gifte dere i kirken, får dere gi hverandre løfter om å holde sammen og om å elske hverandre.
Dette gjør dere i et vakkert kirkerom, foran Gud, forlovere, familie og venner.

Bryllup i kirken er gratis og for alle

Det er helt gratis å gifte seg i kirken der dere bor (folkeregistrert adresse), så lenge en av dere er medlem i kirken.

Enten dere er unge eller gamle, er nyforelsket eller har vært sammen lenge – er dere velkommen i kirken. Det stilles ingen krav til deg om hvilke meninger, verdier eller tro dere har. Alle par kan gifte seg i kirken.

I vielsen blir dere bedt for
I kirken settes ekteskapet inn i en større sammenheng.
Dere blir bedt for – for ekteskapet, framtiden og presten ber om Guds velsignelse over ekteskapsløftet.

En av bønnene som brukes i vielsen sier: Gode Gud, vi takker deg for (navnene til paret nevnes) og for deres kjærlighet til hverandre. Velsign deres liv som ektefolk. Hjelp dem å holde de løfter de har gitt hverandre, så deres ekteskap kan fylles av tillit, omsorg og glede.

Ekteskapet er en gave fra Gud
I Bibelen står det at "Gud er kjærlighet, og den som blir i kjærligheten, blir i Gud og Gud i ham". Kirken formidler at Gud har skapt oss i sitt bilde til å leve i fellesskap med seg og hverandre. Ekteskapet er Guds gode gave til oss mennesker.

KALENDER

mandag 29 juli